Ludas Maitai és a légitársaságok

Olyan jó lenne, ha nem csak vicces irományokban tűnnének fel ésszerűtlen, az életet megkeserítő, eltorzult logikájú dolgok, amiken senki nem mer/tud/akar változtatni, hanem, mondjuk, amikor a kapitalizmust meg a nyugati civilizációt elsöpri a világvége, akkor ezek is megszűnnének! Én még pont annyit élnék utána, hogy hasonlók ne alakuljanak még ki újból.

A ruha-outlet után most a repjegyeknél futottam bele abba, hogy az értékük pofátlan módon köszönőviszonyban sincs az árukkal. Innentől kezdve viszont nem ér a kerozin, a dollár vagy a reptéri leszállási jog árára hivatkozva megnyúlt pofával árat emelni, oké?

Vettem ugye csütörtökre Ryan jegyet. Megtudtam, hogy 11-kor kezdünk, nagyjából esélytelen elérni a gépet. Másnap este fél 8-kor viszont már elég késő odaérni a 7-kor kezdődő szülinapi bulimra, szóval úgy döntöttem, egyszer megajándékozom magam a kellemes, közeli reptérről emberi időben induló péntek délelőtti Brussels Airlines-járattal. Háromszor annyiba került, mint a fapados szokott, de nem baj, egyszer van huszonötödik szülinapom. Retúrjegyet vettem, nagyjából ugyanannyiba került, mint az egyirányú került volna, április 10-i visszaúttal.

Most, mivel megláttam, hogy 50 percesre tervezik a csütörtöki programot, felcsillant egy reménysugár, hogy még elérhetem a Ryan gépet. Ennek kapcsán elkezdtem tudakozódni, hogy mi lenne, ha mégse használnám fel az első Brussels-jegyet. Olyan választ kaptam, amit teljes terjedelmében felraktam a Facebookra, mert egyrészt Mr-nek aposztrofáltak (akkor miért kellett az űrlapon gondosan bejelölni a megszólítást?), másrészt a saját nevüket nem tudták elütésmentesen leírni, harmadrészt azt közölték benne, hogy ebben az esetben a foglalás törlődik, hacsak nem íratom át egyirányúra, az árkülönbség (sic!) és a módosítási díj megfizetése mellett.

Komolyan gondolják, hogy drágább egy irányba elvinni engem, mint kettőre? És ha kifizettem egy világosan két részre bontható szolgáltatást, de az egyik felét nem veszem igénybe, akkor milyen jogon veszik el tőlem a másik felét is? Egy szálloda megteheti, hogy ha a két éjszakás foglalást egy éjszakásra módosítom, hirtelen három éjszakát fizettet? Ha nem eszed meg a sajtburgered tetejét, kell venned még egy krumplit?

Az aktív agymenés közepette gyorsan ellenőriztem a Ryan honlapját. Ott nincs ilyen. Nehéz ugyan kihámozni a sok reklám és promóciós ajánlat közül, de oda van írva, hogy ha nem használod fel a kimenő utadat, a visszautat attól még lerepülheted. Ráadásul náluk retúrár=oda-ár+vissza-ár.

A Facebookon még az életben nem kaptam ennyi kommentet. Többen megerősítették, hogy ez más "királyi" légitársaságoknál is így megy. Volt, aki arra hivatkozott, hogy a turizmus fellendítése miatt a társaságok kedvezményt kapnak, ha az utas egy szombatot is kint tölt. Na de az én esetemben mi számít turizmusnak Brüsszel-Budapest viszonylatban? Ez persze senkit nem érdekel. Nem hittem a szememnek. Már megint egy üzleti modell, ami csak azért és addig tud létezni, mert/amíg az emberek birkák, nem számolnak utána, és fizetnek, mint a katonatiszt, ahelyett, hogy jogokat kezdenének követelni. Ugyanis már az se igaz, hogy a "rendes" járatokon bármiből is jobbat kapnál, mint a fapadoson.

Van persze kivétel. Typhoon például isteníti az Emirates-t, velük még nem repültem, de Austriannel már igen, és ott hibátlan a kaja, minőségi az egész kiszolgálás. Ha osztrák lennék, és pénzem mint a pelyva, támogatnám őket azzal, hogy ahova csak tudok, velük repülök. De a többség a lecsúszás szélén van, éhes tekintettel méreget már a check-innél is, és igyekszik minél többet lehúzni rólam úgy, hogy meg se kérdezi: szükségem van-e arra a sok pluszra. A fapadosnak számomra a legnagyobb előnye a rugalmasság. Ha tényleg csak repülni akarsz, akkor olcsó. Ha mindent meg akarsz kapni, amit egy királyinál - nagyobb lábtér, foglalt ülés, elsőbbségi beszállás - akkor feltornászhatod az árat is ugyanolyan szintre, de nem kötelező. Kiszámolják, mennyiből lehet minimálisan kihozni az utat, és annyit kérnek érte. Ha retúrjegyet veszel? Akkor az a két út ára, csókolom, ehhez képest már nem tudunk kedvezményt adni. Ha az egyiket nem használod fel? Nekünk mindegy, kifizetted, odaadtuk, több dolgunk nincs egymással! 

Kaja? A Brusselsnél már tavaly is olyan jegyet foglalt nekem az EU, amihez nem jár kaja. A Wizzen ráadásul olcsóbban lehet szendvicset+üdítőt venni, mintha olyan osztályra foglalnék a Brusselsnél, ahol ugyanezt adják. Az, hogy a check-innél kiválaszthatod az ülésedet? Ez - mint sokaknak - nekem sem igényem. Aki tényleg annyira jó helyen akar ülni, vagy egymás mellett, az álljon korán a kapuhoz, érdekérvényesítsen, mittudomén. Poggyász? Azt hittem, a hétvégére nem tudok kisbőrönddel hazarepülni, pedig nagyon is menni fog. Akkor pedig milyen jogon fizessek ugyanannyit, mint aki egy 23 kilós bőrönddel is terheli a gépet, lassítja a beszállást? Egyszóval: a királyi légitársaság semmi többletértéket nem ad a fapadoshoz képest. Hacsak nem a presztízst... de ha telefonnál nem vagyok hajlandó egy almáért többszörös árat adni, akkor repülőjegyre miért?

Mostantól tehát elszánt támogatója lettem a fapadosoknak, még azzal a fenntartásommal együtt is, amit amiatt érzek, hogy a Ryan több ízben megzsarolta a magyar államot. A 21. században ilyen rugalmatlan, logikátlan, ocsmány üzletpolitikával ne lehessen már talpon maradni. Ha rajtam múlik, csődbe mehet az összes, én, hacsak nem tengerentúlra utazom (quod spero, bocs, rám ragadt a jogi sznoblatin), többet nem veszek rendes járatra jegyet.

A jogokat megtartjuk magunknak Lelke: Raya • Külcsín: Studio1 • Hálótárs: Netstudio