Beküldte Raya deBonel -
Előrebocsátom: nehéz lesz erről írni. Maguknak az alkotóknak is igényük volt rá, hogy a darab közben a Mester interjú formájában elmagyarázza, mi történt addig.
Eleve tudathasadásos állapot, amikor egy előadóművész arra kéri a közönséget, hogy csukja be a szemét. Márpedig Katona László, alias Mester, szinte ezzel indít. Boldogságanimátort játszik, tenyérbemászó figurát, aki tanítóbácsis hangsúllyal ad elő olyan igazságokat, amiket elméletben mindenki kiválóan tud. Ismerd meg önmagad. Szeresd meg önmagad. Üvöltsd belül, hogy hiszel magadban. (Nem megy.)
Nem megy? Akkor menjünk most a Mester fejébe. Szemkápráztató videóbetétek sorjáznak: kezek gombolyítanak fonalat, de ahelyett, hogy kibogoznák, csak még jobban összekuszálják. A Mester 2009-es szentenciája: életünk látszólag összefüggéstelen elemekből áll, amelyek között szeretnénk azonnal felfedezni a kapcsolatot, de ez gyakran csak később jön el.
Központi figurái a darabnak Jom és Terry, két, fehér afroparókában és kék udvaroncköpenyben pompázó énekes, akik gondosan szerkesztett halandzsanyelven folytatják nagyon is ismerős párbeszédüket. "Szeretlek!" "Imádlak!" "Csodállak!" "Te állat!" "Te őrült!" "Te minden!" - jelennek meg a "fordítások" kis szövegbuborékokban. Néha hamis ordítás, néha valódi, felelgetős ária, élő zenével, amely néha azzal játszik, hogy elnyomja a nőt, és alásegít a férfinak.
Kedvenceim mégis azok a bevágások voltak, amikor Jom és Terry viszonylag követhető emberi nyelven beszél. Mégis bizonytalanságban tartják a nézőt. A macska és az egér beszélget arról a párharcról, amit immáron hetven éve folytatnak? Vagy a férfi és a nő a folyton változó kapcsolatukról, amelyet egyikük az alárendelt szerepében, felszabadulásra várva, keserűen idéz fel, másikuk pedig az élet élvezetének teljes tudatában, természetesnek és normálisnak lát?
Öleljük magunkhoz a bennünk rejlő ellentéteket, erről szól a darab. Lehetsz egyszerre férfi és nő, macska és egér (sőt, macska és cápa), ragadozó és préda, alkotó és kritikus. Csak patkány ne legyél, bár a Mester 2011-es próféciája szerint a jövő az övék, mert ők a kicsik és jelentéktelenek legjobb példaképei.
A Természetes Vészek Kollektíva nem visel felelősséget a közönség személyiségében bekövetkező tartós érzelmi, viselkedésbeli, fizikai (?) változásokért.