Beküldte Raya deBonel -
Gondolatok jobbszélről című rovatunk jelentkezik...
Reklámia, akárcsak a Vatikán, mára teljes jogú országgá vált, talán még himnusza is van ("...can anybody find meeee.... somebody to love?"), de hogy hivatalos nyelve létezik, azt egy pillanatra se vonjuk kétségbe. Nyelvcsaládba tartozását illetően megoszlanak a vélemények, indoeurópai eredetre utal a számos angol átvétel, a ragozása több nyelvjárásra oszlik meg, a "tolvajnyelv" címkét azonban teljes egyetértésben ragaszthatjuk rá. Néhány példa.
Ha koszt-per-hedre lehozom ezt a történetet, akkor 3-4 prájmtájm szpot ára jön ki...
A dramatikai pontot úgy helyezem el, hogy szupportálja a narratívát...
És akkor ez saját magát disztribuálta kifele...
Persze nem kötelező rögtön így beszélni, ahogy az ember aláírja az első ügynökségi szerződését. De akik ennek a megmondhatói, azokat sajnos kötelező lenézni: egy letűnt, idejétmúlt kaszthoz tartoznak, és amit csinálnak, annak tulajdonképpen ma már vége. Magyartanárok, korrektorok, netán öregebb pályatársak, akik megácsolták a színpadot, de most már ideje felmenni és játszani rajta.
Ja, és aki még nem látta a Truman Show-t, feltétlen nézze meg, mert nagyon jó: szépen látszik benne a reklámszakma jövője, azt a mázat meg, hogy ez egy ember élete próbálna lenni, ugyan felejtsük el gyorsan.
Reklámia népviseletéről elsőre nem is gondolnánk, milyen sokba kerül az a sok értelmetlen feliratú póló és XL-méretű nadrág (a királyság dolgos népe nem ér rá az alakjával törődni, fontosabb, hogy a kreatív agynak üzemanyaga legyen). Népszokásnak tekinthető az untig élvezett világi javak rezignált elutasítása és az üzemszerű kiégés. A lelkesedést gyermekbetegségnek tekintik, amin szinte mindenki átesik, de ennek elmúlása egyszer s mindenkorra immunitást ad. Egyik szerencsétlenül járt társuk emlékére, aki napszemüveget rajzoltatott egy ismert üdítőmárka címkéjén kéjelgő napocskára, a reklámiaiak tartanak ún. tavaszi csapatépítő napnézéseket, amikor az egész kollektíva élőben nézi a napot, amint süt.
Nagy-nagy módszertani hiba összeereszteni a reklámiaiakat az állampolgárságot kérelmezőkkel. Bár az is lehet, hogy ez eredményezi a legtöbb visszavont kérelmet. Jobb később, mint soha.